Організація інклюзивної освіти

Інклюзія- від англ.. включення. Це процес реального включення осіб з інвалідністю в активне суспільне життя.

Інклюзивне навчання – це система освітніх послуг, що базується на принципі основного права на освіту та права навчатися за місцем проживання, забезпечує право дітей на рівний доступ до якісної освіти.

Нормативно – правові акти, що регулюють питання інклюзивного навчання.

1. Закон України «Про освіту» (ст.37);

2. Закон України «Про дошкільну освіту» (ст.33)

3. «Про загальну середню освіту» (ст.21)

4. «Про охорону дитинства» (ст.. 19)

5. «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (ст. 4,22)

6. Концепція розвитку інклюзивної освіти, затверджена у жовтня 2010 року.

7. Постанова Кабміну «Порядок організації інклюзивного навчання» згідно цієї Постанови: керівник навчального закладу несе відповідальність за організацію, стан та якість інклюзивного навчання.

8. Лист Міносвіти і науки, молоді та спорту України № 1/9-384 від 18.05.2012р. «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».

9. (Лист МОН молодьспорт № 1/9-529 від 26.07.2012р.)

(Із листа МІН освіти «Про організацію інклюзивного навчання та про психологічний супровід). Рішення про створення спеціальних класів для інклюзивного навчання приймається за погодженням з відділом освіти.

По відділу освіти виданий наказ про організацію інклюзивного навчання в якому визначені школи де буде здійснюватись інклюзивне навчання. Підстава: відношення адміністрації шкіл про організацію інклюзивного навчання.

Директор школи видає свій наказ про створення класів з інклюзивною формою навчання , про призначення асистентів вчителів. Зараховуються до таких класів діти згідно рішення обласної ПМПК.

Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах

( Із Постанови Кабміну № 872 від 15.08.2011р.).

Робочий навчальний план складений на основі типових навчальних планів з урахуванням індивідуальних особливостей дітей з особливими потребами.

Розробляється індивідуальний навчальний план з урахуванням висновків ПМПК.

Розклад уроків з урахуванням динаміки працездатності особливих дітей з дотриманням санітарно – гігієнічних вимог.

Особливість навчально – виховного процесу – корекційна спрямованість. Відповідно до висновку ПМПК та згодою батьків розробляється індивідуальна навчальна програма, яка затверджується керівником закладу.

Асистент вчителя бере участь у у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних планів та програм.

Оцінювання здійснюється згідно з критеріями оцінювання та обсягом матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою. Воно повинно бути стимулюючим.

Діти з особливими потребами залучаються до позакласної та позашкільної роботи, відповідно до їх інтересів, нахилів, здібностей та стану здоров’я.

Передумовою у забезпеченні навчання дитини з особливими потребами є індивідуалізація навчально - виховного процессу.

Мета індивідуального планування:

- розроблення комплексної програми розвитку дитини, яка допоможе пристосувати середовище до потреб дитини;

- надання додаткових послуг та форм підтримки;

- організація спостереження за динамікою розвитку учня.

Індивідуальна программа розвитку розробляється группою фахівців (заступник директора, вчителі, ассистент вчителя, психолог, логопед, вчитель – дефектолог) із обов'язковим залученням батьків. Розробляється на 1 рік. Двічі на рік переглядається і коригується.

Для дітей, що мають інтелектуальні порушення (ОРА+РВ та ЗПР), складні порушення зору чи слуху розробляється індивідуальний навчальний план. До нього включені: перелік навчальних предметів та корекційно – розвиткові заняття.

Індивідуальна навчальна программа розробляється на основі типових навчальних программ, у тому числі й спеціальних з відповідною адаптацією.

При складанні індивідуальної програми слід враховувати відповідність вимог навчальної програми та методів з потенційними можливостями дитини. Важливою є оцінка динаміки розвитку дитини, збирання відомостей про її успіхи.

Якщо в класі навчається 2 дитини однієї позології, для кожної дитини розробляється та частина індивідуальної програми, що стосується її відмінностей та потреб.

Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання

Завдання психолого педагогічного супроводу:

а) актуалізація особистісного потенціалу розвитку дитини;

б) формування позитивних міжособистісних стосунків учнів з порушенням психофізичного розвитку та їх ровесників;

в) консультування батьків щодо особливостей розвитку, спілкування, навчання, соціальної адаптації.

Психолого – педагогічний супровід здійснюють практичні психологи та соціальні педагоги.

Слід звернути особливу увагу на психологічний супровід всіх учасників навчально – виховного процессу в умовах інклюзивного навчання. Психолог формує всіх учасників навчально – виховного процессу (учнів, батьків, вчителів, адміністрації) до взаємодії з дитиною з особливими освітніми потребами. Психологічна готовність формується через проведення тренінгів,лекріїв, семінарів, консиліумів, виступів. Ні в якому разі не допускати дискримінації цих дітей.

Корекційна робота має бути спрямована на розвиток всіх видів сприймання, особливо зорового і слухового.

Порядок організації інклюзивного навчання . Алгоритм дії директорів шкіл, де упроваджується інклюзивне навчання

1. Письмова заява батьків;

2. Висновок обласної ПМПК;

3. Подання керівника ЗНЗ до відділу освіти щодо погодження організації інклюзивного навчання;

4. Наказ відділу освіти «Про організацію інклюзивного навчання у школах району»;

5. Наказ керівника ЗНЗ про створення классу з інклюзивною формою навчання

Умови ефективності навчально – виховного процессу

- Створення позитивної атмосфери;

- Командний підхід;

- Індивідуалізація навчального процессу;

- Ефективне залучення членів родини;

- Адаптація та модифікація навчальних планів та программ;

- Підготовка педагогів

Роль учителя у роботі інклюзивного классу

Вчитель загальноосвітнього классу – ключ до успішної інклюзії учнів з особливими потребами. Учитель несе відповідальність за успіхи, досягнення і невдачі своїх учнів.

Робота в інклюзивному класі вимагає не тільки знань і досвіду, а щей терпіння і любові, щоб дитина була залучена до усіх заходів у класі, відчула себе потрібною.

Учитель не працює сам на сам, а є членом команди, співпрацює з коллегами, є порадником та партнером у батьків. Зміст, форми та методи роботи в інклюзивному класі мають бути корекційно – спрямованими.

Дитина з особливими потребами має почуватися природно, досягати самостійності, наскільки це можлимо. Дуже важливо створити у класі атмосферу порозуміння та взаємодопомоги між учнями. Адже школа, яка відкриває двері для усіх дає можливість бути обізнаними з тими проблемами, з якими стикаються діти з інвалідністю та їх сім'ї. Ми повинні навчити дітей краще розуміти оточуючий світ, тих, хто відрізняється від нас і без вагань вчасно надавати їм допомогу. Ми всім суспільством повинні прагнути до цього.

«Про стан та організацію інклюзивного навчання в Любомльському районі».

З метою реалізації права дітей з особливими потребами на освіту за місцем проживання та забезпечення якості навчання відповідно до рекомендацій обласної ПМПК та згоди батьків у 2013-2014 н.р. 3 дітей навчались в класах з інклюзивною формою навчання (Любомльська ЗОШ І-ІІІ ст. №3, Куснищанська ЗОШ І-ІІІ ст. та Головненська ЗОШ І-ІІІ ст.), педагогічний супровід яких відповідно наказу відділу освіти Любомльської районної державної адміністрації здійснювали вчителі даних класів та 3 асистента вчителя.

У 2014-2015 н.р. інклюзивною формою навчання охоплено 6 учнів п’яти шкіл:

- Любомльська ЗОШ І-ІІІ ст. №3 – 1 учениця (7кл.);

- Куснищанська ЗОШ І-ІІІ ст. – 2 учнів (2кл. та 5 кл.);

- Головненська ЗОШ І-ІІІ ст. – 1 уч. (2 кл.);

- Вишнівський НВК – 1 уч. (1кл.);

- Штунська ЗОШ І-ІІІ ст. – 1 уч. (3 кл.).

Відповідно до витягу з протоколу діагностичного обстеження обласної ПМПК троє учнів навчається за програмою ІПК та 2 школярів початкових класів за програмою для дітей з порушеннями ОРА.

По відділу освіти Любомльської районної державної адміністрації виданий наказ № 270 від 01.09.2014р. «Про створення в ЗОШ району класів з інклюзивною формою навчання», на виконання якого в 4 – х школах, де є класи з інклюзивним навчанням в штатні розписи введені посади асистента для 5 – и учнів (крім Штунської ЗОШ І-ІІІ ст.). Відповідні накази видані і по кожній із 5 – и шкіл.

З метою організованого запровадження інклюзивного навчання складений Перспективний план запровадження інклюзивного навчання в школах району, який затверджений начальником відділу освіти 02.09.2013р.

Для забезпечення успішності навчання розроблені та погоджені з батьками індивідуальні програми розвитку для кожного учня, індивідуальні навчальні програми, індивідуальні навчальні плани та розклад корекційно – розвиткових занять на 2014 – 2015 н.р., психолого – педагогічний супровід який забезпечують психологи, логопеди, соціальні педагоги, вчитель – реабілітолог в Любомльській ЗОШ І-ІІІ ст. №3.

Усі педагоги, які надають освітні послуги дітям з обмеженими можливостями, працюють за тематичним плануванням відповідно до визначених програм та скоригованої кількості годин. У школах заведені журнали обліку годин корекційно – розвиткового блоку роботи вчителя – асистента.

Під час вивчення питання стану реалізації інклюзивного навчання було виявлено, що залучення дітей з особливими потребами до такої форми навчання позитивно впливає на соціально – емоційну сферу фізичний та творчий розвиток, більш прихильніше ставлення до них учнів класу. Вчителі та батьки відзначають, що за період навчання учнів за інклюзивною формою відбуваються позитивні зміни: вони із задоволенням спілкуються з однолітками, краще адаптуються до роботи на уроці, швидше звикають до ритму уроку, позитивно ставляться до навчання, адекватно реагують на зауваження вчителя. Висновки про особливості прогресу інклюзивної освіти за період 2013-2014 н.р. було здійснено в Любомльській ЗОШ І-ІІІ ст. №3 на основі даних анкетування, яке було запропоновано учителям, які працюють в інклюзивному класі. Найбільшим успіхом учениці є те, як зазначають вчителі, що вона не помічає своєї відмінності між однолітками, вільно з ними спілкується, бере участь у шкільному житті свого класу.

Позитивно характеризують впровадження інклюзивного навчання і педагоги Головненської ЗОШ І-ІІІ ст., які тісно співпрацюють з Головненською спеціальною загальноосвітньою школою – інтернатом. Рік навчання учениці у школі показав, що було помічено значне покращення мовного та психологічного розвитку дитини, з’явився інтерес до отримання нових знань, реакція на оточуючих стала більш адекватною.

Стан та результативність інклюзивного навчання розглядались як на виробничих нарадах, педрадах навчальних закладів з інклюзивних навчань, так і узагальнювались наказами по школі.

Особлива увага на корекційно – розвиткових заняттях, дрібній моториці рук. Пальчикова гімнастика ліплення з пластиліну, нанизування намистинок ігри з дрібними предметами, настільні ігри стали запорукою успішної роботи у розвитку координації рухів дитини, формування у неї вміння контролювати свої рухи. Згодом ці навички та вміння стали основою в подальшому навчанні.

Питання реалізації поширення моделі інклюзивного навчання стоїть на постійному контролі відділу освіти: заслуховується на колегіях відділу освіти та нарадах керівників освітніх установ району, обговорюється на семінарах вчителів індивідуального та інклюзивного , початкового навчання, завідуючих ДНЗ та психологів, соціальних педагогів навчально – виховних закладів.

Схвально характеризують батьки і тимчасове перебування дітей дошкільного та шкільного віку в реабілітаційному центрі в м. Любомлі ТМО Любомльського та Шацького районів.

З метою науково – методичного забезпечення навчально – виховного процесу та реабілітації дітей з вадами здоров’я відділом освіти здійснена передплата такої періодики : « Психолог», «Практичний психолог та соціальна робота», «Соціальний педагог», Логопед», «Шкільному психологу все для роботи».

Разом з тим є ряд невирішений проблем з питань роботи з дітьми з особливими потребами. Необхідним є краще забезпечення навчально – виховного та розвиткового процесу, спеціальними технічними засобами і обладнаннями, кваліфікованими фахівцями різного профілю, навчальною та методичною літературою.

ЛЮБОМЛЬСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ВІДДІЛ ОСВІТИ

Н А К А З

30 грудня 2013 року м.Любомль № 493

Про стан забезпечення потреб

учнів у індивідуальній та

інклюзивній формі навчання

для осіб з фізичними та розумовими

вадами у школах району

На виконання наказу управління освіти і науки Волинської облдержадміністрації № 417 від 10 липня 2013р. «Про затвердження обласного плану заходів щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами у тому числі дітей – інвалідів» та річного плану роботи відділу освіти Любомльської РДА в районі проводяться заходи, які передбачають створення освітнього середовища з метою реалізації права на освіту дітей з особливими потребами за місцем проживання їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення батьків до участі у навчально – виховному процесі.

З метою подання освітніх послуг дітям з особливими потребами в районі спланована та здійснюється певна робота районної психолого – педагогічної консультації, основною метою діяльності якої є виявлення порушень психофізичного розвитку дітей, встановлення діагнозу та надання відповідних рекомендацій щодо організації навчання та корекційно – розвиткової роботи.

На даний час в загальноосвітніх закладах відповідно до програм, рекомендованих обл. ПМПК, за індивідуальною формою навчається 51 учнів із яких 3 дітей отримують навчально - корекційні реабілітаційні послуги при реабілітаційному центрі ТМО Любомльського та Шацького районів. А для 2 учнів організоване інклюзивне навчання. Із загальної кількості учнів 18 навчається при школі, де для них відведені окремі місця, а 30 дітей, які мають важкі психофізичні вади у розвитку, отримуєть освітні послуги дома.

Наказом по відділу освіти № 304 від 02.09.2013 р . «Про організацію індивідуального навчання в школах району», № 305 від 02.09.2013р. «Про створення в загальноосвітніх школах району класів з інклюзивною формою навчання та організацію в них навчально – виховного процесу визначено необхідна кількість годин для кожної дитини, що навчається індивідуально, та шляхи впровадження інклюзивного навчання, що задовольняє найважливішу соціальну потребу дитини – спілкування, вирішення пріоритетного завдання для педагогів – реалізації дитиною її потенційних можливостей, підготовки її до незалежного життя в суспільстві.

Усі педагоги, які надають освітні послуги дітям з обмеженими можливостями, працюють за тематичним плануванням відповідно до визначених програм та скоригованою кількістю годин. У школі заведені окремі журнали спеціального зразку, де вчителі – предметними індивідуальної форми навчання ведуть записи відповідно до вимог ведення шкільної документації. Працюючи з дітьми, які навчаються за інклюзивною формою або індивідуально, вчителі розробляють індивідуальні завдання для кожного учня, з огляду на особливості його захворювання, стан здоров’я, інтереси як на уроках, так і в позаурочній діяльності.

Під час вивчення питання реалізації інклюзивного навчання було виявлено, що залучення дітей з особливими потребами до такої форми навчання, позитивно впливає на їх соціально – емоційну сферу, фізичний та творчий розвиток, більш прихильніше ставлення до них учнів класу.

Психолого – педагогічний супровід поряд з вчителями – предметниками здійснюють психологи та асистенти вчителя.

Питання реалізації та поширення моделі інклюзивного та індивідуального навчання стоїть на постійному контролі відділу освіти, обговорюється на семінарах вчителів індивідуального, інклюзивного та початкового навчання, завідувачів ДНЗ та психологів, соціальних педагогів навчально – виховних закладів.

Поряд з тим є багато невирішених питань. Необхідним є забезпечення системного кваліфікованого психолого – педагогічного супроводу дітей з обмеженими можливостями. Недостатня увага приділяється вивченню та впровадженню навчально – корекційний процес різних педагогічних методик щодо ефективності розвитку дітей з психофізичними розладами. Потенційну роль у забезпеченні якісних освітніх послуг учням, які навчаються індивідуально або в класах з інклюзивним навчанням, має відігравати посилений контроль з боку керівників освітніх установ району.

Виходячи із зазначеного

НАКАЗУЮ:

1. Вважати роботу щодо забезпечення потреб учнів з особливими потребами у індивідуальній та інклюзивній формі навчання як таку, що підлягає розробці та впровадженню в практичну діяльність.

2. Керівникам загальноосвітніх шкіл району:

2.1. Спрямувати роботу учасників навчально- виховного процесу шкіл, де навчаються діти з обмеженими можливостями, на формування позитивної думки толерантного ставлення до таких дітей, руйнування психологічних, фізичних і соціальних бар’єрів, які виключають або обмежують їхню участь у повноцінній діяльності.

2.2. Забезпечити створення належних умов для навчання розвитку дітей з особливими потребами.

2.3. Учителям – предметникам та асистентам вчителів під час підготовки до уроків враховувати індивідуальні особливості учнів з обмеженими можливостями, вивчати різні педагогічні методики щодо ефективного розвитку здібностей дітей.

2.4. Забезпечити системний кваліфікований психолого – педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.

2.5. З метою об’єктивного оцінювання розвитку дітей з вадами психофізичного розвитку створити порт фоліо даної категорії учнів.

2.6. Залучати дітей з особливими освітніми потребами до позакласних та позашкільних заходів з урахуванням їх інтересів, нахилів, здібностей, побажань індивідуальних особливостей навчально – пізнавальної діяльності та стану їх здоров’я.

2.7. Здійснювати контроль за станом проведення індивідуальної та інклюзивної форм навчання.

3. Завідуючій районної ПМПК (Курамшиній С.Г.).

3.1. Забезпечити дотримання законодавства щодо організації проведення індивідуального та інклюзивного навчання.

3.2. Активізувати організаційно – методичну допомогу навчальним закладам з індивідуальним та інклюзивним навчанням з питань навчально – виховної діяльності та корекційно – реабілітаційних процесів.

3.3. З метою покращення якості надання освітніх послуг дітям з обмеженими можливостями результати моніторингу стану організації та забезпечення психолого – педагогічного супроводу індивідуальної та інклюзивної форм навчання розглядати на колегіях відділу освіти Любомльської РДА та нарадах керівників освітніх установ району.

4. Контроль за виконанням даного наказу покласти на завідуючого районної ПМПК Курамшину С.Г.

Начальник відділу освіти В.І.СТРІЛЬЧУК

Курамшина 23436

Методист РМК С.Г.Курамшина

ПОГОДЖЕНО:

юрисконсульт Л.А.Машевська

Забезпечення прав на освіту дітей з особливими освітніми потребами.

В районі проводиться певна робота, яка передбачає створення освітнього середовища з метою реалізації права на освіту дітей з особливими потребами за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, Залучення батьків до участі у навчально – виховному процесі.

З метою надання освітніх послуг дітям з особливими потребами в районі спланована та здійснюється певна робота районної ПМПК ( психолого – методико – педагогічної консультації).

На засіданнях районної ПМПК проводиться психолого – педагогічне вивчення дітей, метою яких є виявлення порушень їхнього психофізичного розвитку,встановлення діагнозу та надання відповідних рекомендацій.

Питання реалізації та поширення моделі інтегрованого та інклюзивного навчання дітей стоїть на постійному контролі відділу освіти, обговорюється на семінарах вчителів індивідуального навчання, вчителів початкових класів, завідувачів ДНЗ та психологів, соціальних педагогів, так як факторами розвитку інклюзивної освіти є відповідна підготовка педагогів до роботи з дітьми з особливими потребами. Про результативність впровадження елементів інклюзивного навчання акцентувалась увага яка на серпневій конференції педагогів так і на колегіях відділу освіти Любомльської райдержадміністрації.

Система освітньої роботи по впровадженню інклюзивного навчання проводиться у відповідності до потреб сім’є та змісту сучасних корекційно – освітніх послуг з обов’язковим включенням (по мірі можливості) батьків дітей з особливими потребами в процес навчання та виховання.

Відділ освіти Любомльської райдержадміністрації спільно з лікарнею та громадськими організаціями проводить інформаційно – роз’яснювальну роботу серед населення про необхідність своєчасного виявлення дітей з відхиленнями у розвитку та щодо залучення їх до різних форм навчання та допомоги. Так як фактором надання якісних освітніх послуг дітям з особливими потребами є підготовка педагогічних працівників до роботи з даною категорією учнів, необхідні питання обговорювались на семінарах вчителів індивідуального навчання, початкових класів, завід. ДНЗ, психологів та соціальних педагогів.

Продовжується співпраця районної ПМПК з Головненською спецшколою.

Разом з тим є багато невирішених проблем з питань впровадження інклюзивного навчання. Необхідним є забезпечення навчально – виховного процесу для дітей з порушеннями психофізичного розвитку спеціальними технічними засобами і обладнанням, кваліфікованими фахівцями різного профілю, навчальною і методичною літературою.

Шкільними автобусами, пристосованими для перевезення дітей з порушеннями опорно – рухового апарату, освітні установи району не забезпечені, так як дана категорія учнів отримує освітні послуги дома.

На даний час в загальноосвітніх закладах організоване індивідуальне навчання для 51 учня, а для 3 –учнів Куснищанської ЗОШ І-ІІІ ст., Головненської ЗОШ І-ІІІ ст., Любомльської ЗОШ І-ІІІ ст. №3 інклюзивне навчання.

Психолого- педагогічний супровід здійснюють вчителі – предметними, психолог та введені посади асистента вчителя. З керівниками шкіл, педагогічними працівниками, які працюють з даною категорією учнів, проведені інструктивно – методичні консультації з метою забезпечення організованого навчання дітей у 2013-2014 н.р.

Для надання реабілітаційних послуг дітям дошкільного віку та початкового навчання у м.Любомлі на базі ТМО Любомльського та Шацького районів 19 липня 2013р. відкрито реабілітаційний центр для дітей з обмеженими можливостями.

Питання реалізації та поширення моделі інклюзивного навчання дітей стоїть на постійному контролі відділу освіти, обговорюється на семінарах вчителів індивідуального та початкового навчання, завідувачів ДНЗ, психологів та соціальних педагогів, так як факторами розвитку інклюзивної освіти є відповідна підготовка педагогів до роботи з дітьми з особливими потребами. Про результативність впровадження інклюзивного навчання акцентувалась увага як на серпневій конференції, так і на колегіях відділу освіти Любомльської РДА нарадах керівників району .

Система освітньої роботи по впровадженню інклюзивного навчання проводиться у відповідності до потреб сім’ї та змісту сучасних корекційно – освітзмісту сучасних корекційно – освітніх послуг з обов’язковим включенням (по мірі можливості) батьків таких дітей в процес навчання та виховання


Впровадження інклюзивного навчання та робота логопедичної служби в школах.

В районі проводиться певна робота, яка передбачає створення освітнього середовища з метою реалізації права на освіту дітей з особливими потребами за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення батьків до участі у навчально-виховному процесі.

Питання реалізації та поширення моделі інтегрованого та інклюзивного навчання дітей стоїть на постійному контролі відділу освіти, обговорюється на семінарах вчителів індивідуального навчання, вчителів початкових класів, завідувачів ДНЗ та психологів , соціальних педагогів, так як факторами розвитку інклюзивної освіти є відповідна підготовка педагогів до роботи з дітьми з особливими потребами. Про результативність впровадження елементів інклюзивного навчання акцентувалась увага на серпневій конференції педагогів, на колегіях відділу освіти Любомльської райдержадміністрації, нарадах керівників освітніх установ району.

Система освітньої роботи по впровадженню інклюзивного навчання проводиться у відповідності до потреб сім’ї та змісту сучасних корекційно-освітніх послуг з обов’язковим включенням (по мірі можливості) батьків дітей з особливими потребами в процес навчання та виховання. З метою більшої поінформованості батьків з питань впровадження інклюзивного навчання як одне із питань виносило для обговорення на громадських слуханнях листопада 2012 р.

На виконання рішення колегії п.3.4 в Любомльській ЗОШ І-ІІІ ст. №3 заплановано облаштувати кабінет навчальних корекційно- розвиткових занять. З метою надання допомоги дітям дошкільного віку з обмеженими можливостями покращити здоров’я, на даний час проводиться робота по відкриттю на базі Любомльського ТМО реабілітаційно- розвиткового відділення, основним завдання якого буде надання кореційно- реабілітаційних послуг.

Схвально відгукуються батьки, педагоги про впровадження елементів інклюзивного навчання, коли дитина, яка навчається за індивідуальною формою навчання, є учасником в шкільній системі як уроку, так і в позакласного часу, на що акцентувалась увага в інформаціях шкіл .

За рекомендаціями відділу освіти у квітні 2012 року в освітніх установах району був проведений День (тиждень) інклюзивної освіти.

Підтвердженням того, що роботі з дітьми з особливими потребами надається особлива увага, є те , що у 2013 р. для організації обласної виставки «Творчі сходинки педагогів Волині» визначена номінація «Освіта дітей з особливими потребами». Заслуговує на увагу те, що педагоги , які працюють з дітьми з обмеженими можливостями, мають свої напрацювання. Це вчителі індивідуального навчання Куснищанської ЗОШ І-ІІІ ст., Гороховищанської ЗОШ І-ІІ ст., психологи міських ЗОШ №2, №3. Із робіт , поданих на виставку хочеться відмітити особливо інструктивно-методичні матеріали вчителів Чмикоської ЗОШ, заступників директорів Рівненського НВК.

Виконуючи вимоги Порядку організації інклюзивного навчання у ЗНЗ, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 15.08.2011р. № 872 , педагоги району, які працюють з особливою категорією дітей , вивчають та використовують матеріали позитивного досвіду навчання і виховання дітей з психофізичними вадами розвитку. Доказом цього є обмін думками на районних семінарах вчителів індивідуального навчання проведених на базі міських шкіл №2, №3. Цікавими були виступи психологів та вчителів даних шкіл з питань «Використання матеріалів Інтернет-ресурсу як важлива умова інформаційно- консультативної практики організації роботи вчителів,що працюють з дітьми з обмеженими можливостями» (ЗОШ №3), «Соціально- психологічний супровід дітей, що навчаються індивідуально» (ЗОШ №2), «Методи і форми проведення навчально-корекційних занять».

На формування особистості дитини негативно позначається і різне відхилення в розвитку мовлення. Адже своєчасне оволодіння мовленням –основа розумового розвитку, запорука повноцінного спілкування з оточуючими. А на даний час у нас в районі працює лише 3 логопеди (1 – при Головненській ЗОШ І-ІІІ ст., 2 - в міських ДНЗ).А дітей з порушенням мовлення з кожним роком збільшується . Для прикладу: тільки в Головненській ЗОШ логопедичного супроводу потребує 32 дітей початкових класів. В даному населеному пункті є багато дітей, які потребують корекційної роботи, і в ДНЗ.

Є багато невирішених проблем з питань впровадження інклюзивного навчання. Необхідним є забезпечення навчально-виховного процесу для дітей з порушеннями психофізичного розвитку спеціальними технічними засобами і обладнанням, кваліфікованими фахівцями різного профілю, навчальною і методичною літературою. Навчальний процес передбачає постійний і цілеспрямований супровід спеціалістами-дефектологами, яких у нас у навчально-виховних закладах немає. А програма включає в себе корекційні заняття, які визначати має фахівець.

Однак схвально те, що проблема впровадження інклюзивної освіти хвилює педагогічні та учнівські колективи, які шукають шляхи, можливості залучення дітей з обмеженими можливостями до життя закладу.

Сьогодні особливої значущості набуває проблема інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами та їх інтеграції в загальноосвітній простір. Запорукою успішної реалізації елементів інклюзивної освіти є ефективна співпраця педагогів, батьків, учнів та громадськості.

За рекомендаціями діагностичного обстеження дітей психолого-медико-педагогічною консультацією та довідок ЛКК у 2012-2013н.р. навчається 46 учнів ( з них 9 учнів –першокласників).

Основними завданнями інклюзивного навчання є:

- здобуття дітьми з особливими освітніми потребами відповідного рівня освіти у середовищі однолітків згідно з Державним стандартом загальної середньої освіти;

- забезпечення різнобічного розвитку дітей, реалізація їх здібностей;

- забезпечення диференційованого психолого-педагогічного супроводу;

- створення позитивного мікроклімату у загальноосвітньому навчальному закладі з інклюзивними формами навчання, формування активного міжособистісного спілкування дітей з особливими потребами з іншими учнями;

- надання консультативної допомоги сім’ям, які виховують дітей з особливими освітніми потребами та залучення батьків до розробки індивідуальних програм навчання.

Однак для супроводу дітей із особливим освітніми потребами в районі існують проблеми:

- недостатнє кадрове забезпечення навчальних закладів (відсутність на місцях спеціалістів-дефектологів , логопедів);

- забезпеченість дітей, які потребують корекції фізичного і розумового розвитку, підручниками і наочними дидактичними посібниками є частковою і потребує оновлення.

Відділом освіти та методичною службою району запроваджено системну організаційно-методичну, консультативно-роз’яснювальну роботу серед керівників навчальних закладів, педагогічних працівників, громадськості, батьків щодо забезпечення права дітей з особливими потребами на освіту; оновлюються банки даних цих дітей.

/Files/images/777.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 5492

Коментарi

  • CurtisCrems

    2017-10-05 01:54:09

    Мы ценим ваше время и делим с вами общие цели. Ваши продажи для нас главный приоритет. прогон сайта логин скайпа SEO2000[/url] оращайтесь договримся есть примеры работ логин скайпа SEO2000...