Адаптація першокласників.


Результати моніторингу проведеного в школах Любомльського району.

Початок навчання в першому класі складний і відповідальний етап в житті дитини, адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя і діяльності, а й нові стосунки, нові обов"язки. Адаптація дитини до школи відбувається не одразу. Це досить тривалий процес, пов"язаний із значним напруженням всього організму. Лише через 5-6 тижнів поступово підвищуються та стають стійкішими показними працездатності, у дитини спадають напруження та тривожність

Головним завданням психологів у цей період є забезпечення нормального процесу психічного становлення дитини.

Протягом вересня-жовтня 2012 року було проведено психологічне вивчення індивідуальних особливостей кожного учня. Першокласники пройшли первинне психологічне діагностування загального рівня розумового, вольового та емоційного розвитку.

Психологи протягом періоду адаптації постійно спостерігають за навчальною діяльністю, поведінкою, спілкуванням дітей, консультують дорослих, розповідають як запобігти неврологічним перевантаженням, вивчають особливості розвитку мислення, уваги, пам'яті. Було використано проективну методику "Будиночки", методику "Школа звірят" , "Кольори", "Карта настрою" , "Дім, дерево, людина", "Малюнок сім'ї", логопедичний субтест, дослідження емоційного стану.

Проведено діагностику вчителів та батьків. В результаті взаємодії, співпраці, обговорення, проведення діагностичних тестувань зібрано дані , що дозволяють зробити загальний висновок щодо адаптації першокласників в школах нашого району.

В цілому учні успішно адаптувались до нових умов навчання в школі, їх зацікавив навчальний процес і більшість дітей добре справляються з навчальним матеріалом.

За результатами діагностики проведеної у вересні-жовтні високий рівень адаптації спостерігався в учнів Згоранської ЗОШ I-III ст.-68 %, Ст-Смолярської ЗОШ I-II ст.-55%, Машівського НВК- 75%, Рівненського НВК-69%, Римачівського НВК- 63%.

Середній рівень адаптації мали більшість учнів Зачернецької ЗОШ I-III ст.-89%, Куснищанської ЗОШ I-III ст.-81%, Нудиженського НВК-79% , Хворостівської ЗОШ I-III ст.-70%, Головненської ЗОШ I-III ст. та Штунської ЗОШ I-III ст. по 66%.

Приємно,що в більшості шкіл не було низького рівня адаптації.

Найбільша кількість дітей з низьким рівнем адаптації в Зачернецькій ЗОШ IIII ст.-11%, Куснищанській ЗОШ I-III ст.-14%, Головненській ЗОШ I-III ст.-6%, Згоранській ЗОШ I-III ст.-4,5%, районній гімназії та Любомльській ЗОШ I-III ст. по 4%.

Серед проблем дезадаптації: труднощі із запам'ятовуванням вивченого матеріалу, порушення психологічного розвитку, не вміння керувати емоціями, хронічна перевтома, низька працездатність, висока тривожність, окремі учні мають відхилення у розвитку мовлення, тому їм важливо навчитись письму та читанню.

За індивідуальним планом згідно рішення обласної ПМПК навчаються 5 учнів: 1 учениця Головненської ЗОШ I-IIIст., 1 учениця Куснищанської ЗОШ I-III ст., 1 учениця Радехівської ЗОШ I-II ст.Є дівчинка інвалід в ЗОШ №2 , яка має серйозні труднощі в навчанні. але, нажаль батьки не захотіли проходити обстеження в ПМПК. В Олеській ЗОШ I-III ст. 1 дитина має загальний недорозвиток мовлення 1 ступеня та інші розлади психологічного розвитку.Вона вже пройшла огляд обласної ПМПК і на наступний рік їй буде визначено програму навчання згідно діагнозу.

В більшості шкіл, де працюють психологи, розроблено програму адаптації учнів 1 кл., підготовлені рекометдації для батьків першокласників, класоводів проводяться корекційно- розвивальні заняття :" Я- частина свого класу", "Правила поведінки у школі", "Веселі заняття" ,"Розпочинаємо заняття з радістю".

Заняття за програмою "Адаптація до школи" проведені в Штунській ЗОШ I-III ст., корекційна програма "Я- школяр" запроваджується в ЗОШ №2 м.Любомль, корекційні заняття за програмою "Психологічна абетка" проводяться в Машівському НВК.

Повторна діагностика щодо адаптації першокласників проведена в квітні 2013 р. Високий рівень адаптації у першокласників Любомльської ЗОШ I-III ст.№2-90%, районній гімназії - 88, Згоранській ЗОШ I-III ст.-96%,Куснищанській ЗОШ I-III ст.-90%, Рівненському НВК- 91, Машівському НВК-88%.

В Зачернецькій ЗОШ I-III ст. всі 100% першокласників мають середній рівень адаптації.Середній рівень адаптації є і у Хворостівській ЗОШ I-III ст.- 70%, Головненській- 54%, Нудиженському НВК-71%.

Адміністраціям цих шкіл спільно з психологами і класоводами слід продумати шляхи покращення рівня адаптації у наймолодших школярів.

Нажаль, ще й до цих пір не всі першокласники повністю адаптувались до навчання в школі.Низький рівень адаптації мають 33% учнів Штунської ЗОШ I-III ст., 11%-учнів 1-А класу Любомльської ЗОШ №3 ,9% вихованців Забузької ЗОШ, 4% учнів першого класу Згоранської ЗОШ I-IIIст.

Приємно, що серед першокласників немає ізольованих та відторгнутих дітей, відсутня агресивність.

Покращити рівень адаптації можна завдяки доброзичливому і тактовному ставленню вчителя до дітей, тісній співпраці з батьками та корекційній роботі психологів. Питання адаптації першокласників повинно бути і надалі на контролі в адміністрації шкіл.

Сподіваємось, школа стане для наших наймолодших школярів тим місцем, де дитина буде сприйнята такою, якою вона є з усіма почуттями, думками, заняттями, проблемами, та великими і малими подіями у шкільному житті і буде почуватися комфортно.

Кiлькiсть переглядiв: 607

Коментарi