«Гуртуватися плечі до плеч

Дай нам, Боже, і сили, і міці»

Зустріч шкільних бібліотекарів з поетами – земляками

20 лютого 2015 р. на базі Вишнівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – дитячий садок» відбулася зустріч бібліотекарів навчальних закладів району з волинськими письменниками – земляками Н.П. Горик та В.С.Геєм – членами спілки письменників України, палкими прихильниками рідного слова, патріотами рідного краю.

Бібліотекар школи Л.А.Скрипицька спільно з учнями підготували літературно – музичну композицію «Мистецтво слова – дихання Бога і творення труд», яка супроводжувалася мультимедійною презентацією.

Учні читали твори митців, де порушено проблеми суспільні й особисті, дитячі й дорослі. Та найбільша увага приділялася сучасності: як треба любити рідний край, в чому проявляється любов в учня, бійця АТО, зрілої людини, пенсіонера.

Саме з такими творами виступили гості. Вразили присутніх нові поезії Ніни Горик – «Чаша терпіння», «Матерям, які втратили синів», «Грудень». Василь Гей читав вірші – спалахи із збірки «Де маминим голосом тиша мовчить», ознайомив учасників зустрічі із тематикою свого тритомного видання. Усім сподобалися дитячі вірші Н.Горик, які читали і учні, і поетеса.

Бібліотекарі і школярі мали можливість придбати нові книги митців Волині.

Методист РМК Г.П.Ващук ознайомила присутніх із новими формами роботи шкільної книгозбірні засобами художнього слова.

Подякував учасникам і гостям семінару директор Вишнівського НВК Міщук Володимир Анатолійович.

/Files/images/DSCN0455.jpg/Files/images/DSCN0461.jpg/Files/images/DSCN0463.jpg/Files/images/DSCN0464.jpg/Files/images/DSCN0465.jpg

/Files/images/DSCN2409.jpg

Хай буде всім цікаво

Станом на 01.11.2014р. для учнів 6- х класів отримано нові підручники, так що відсоток забезпечення – 85%. Учителі – предметними та учні мають змогу користуватися книгами, автори яких завоювали популярність у користувачів, зокрема автор підручника «Українська мова» для 9 – го класу В.В. Заболотний – переможець Всеукраїнського конкурсу «Учитель року»., у продовженні курсу «Світова література» спостерігається наступність (автор підручника для 5 – го класу О.М.Ніколаєнко). Отже, сподіваємося, що буде всім учасникам навчально – виховного процесу доступно, зрозуміло і цікаво.

Аналіз методичної роботи з шкільними бібліотекарями у 2013-2014 н.р.

Сучасний етап розвитку суспільства характеризується принципово новим відношенням людства до інформації: вона усвідомлюється як стратегічний ресурс суспільства, що стоїть в одному ряду з природними, фінансовими, трудовими та іншими ресурсами.

У Законі України «Про основні принципи розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» зазначено, що одним з головних пріоритетів України є прагнення побудувати суспільство, в якому б кожен громадян мав би вільний доступ до користування, накопичення й обміну інформацією для реалізації свого потенціалу і підвищення якості життя.

А тому саме шкільна бібліотека повинна стати інформаційно – ресурсним центром, який здійснював би інформаційне та методичне забезпечення навчально – виховного процесу.

Від шкільних бібліотекарів залежить, нарівні з учителями – предметниками, можливість реального підвищення інформації культури. Адже сучасні підлітки, маючи високий рівень комп’ютерної грамотності, виявляються фактично безпорадними, коли потрібно переробляти та оцінювати навчальну інформацію.

З 36 бібліотекарів, які нині працюють у школах лише 2 р. мають вищу спеціальну освіту, 16 – базову вищу, 17 – педагогічну вищу, 1 базову не за спеціальністю.

70% працівників вже працює самостійно з електронною програмою «Шкільний підручник», 10% володіє комп’ютером на рівні користувачів , 5 бібліотекарів працюють в рамках пілотного проекту злитті сільської і шкільної бібліотек в одну суспільно – публічну (Висоцьк, Чер. Воля, Скиби, Городно, Підгородно).

Мають вільний доступ до комп’ютерів фактично бібліотекарі усіх закладів І-ІІ ст., де вони мають змогу працювати із діловою документацією підготувати інформаційний бюлетень для педагогів та учнів, оформити картотеку. На жаль, електронних тематичних програм, окрім інвентаризації, у бібліотеках ще немає, так як їх вартість 15 і більше тис. грн. Однак надати інформаційну довідку в комп’ютерному режимі може кожен.

Найперше завдання, яке нині згадують учні, - знайти електронні підручники, а також впізнання інших авторів, які дають змогу підготувати доповідь, реферати, наукову роботу, а чи виступ методом зіставлення чи порівняння. Однак на перешкоді стає інше: в окремих закладах навіть шкіл І-ІІІ ст. комп’ютери знаходяться не в бібліотеці, у школах І-ІІ ст. часто відсутня мережа. Так що постійної роботи у цьому напрямку ще немає.

У районі працює постійно діючий семінар шкільних бібліотекарів, який дає змогу його учасникам познайомитися із сучасними і традиційними формами роботи.

Зокрема на святі «Котилася писанка» за книгою Н.Гулинюк, у Згоранській ЗОШ І-ІІІ ст. було представлено увазі глядачів усі види мистецтв, які притаманні школі, танцювальне, театральне, музичне, образотворче. Методом інсценізації уривків творів та музичної композиції було розкрито методи розвитку читацьких інтересів у ЗОШ № 3 м. Любомля. Популяризація читання – один із пріоритетних напрямків роботи сучасної шкільної бібліотеки.

Соціологічні дослідження в цілому по Україні, анкетування дітей та звітність бібліотекарів свідчать про те, що читання сьогодні є не дуже популярним заняттям, а тому, слід для поліпшення цього процесу використовувати всі існуючі і нові форми масової роботи.

Традиційна форма, зустріч з письменниками Волині, яку провели педагоги з гімназії і поетичне інтерв’ю, яке проводять спільно із учителями – предметниками шкільні бібліотекарі дають результати. А на часі уже такі форми роботи читача віртуальні екскурсії (вже практикують у Хворотівському НВК) літературне лото, інфографіка.

Проблемним лишається і надалі краєзнавча робота, яка повинна домінувати серед інших видів, превентивне виховання і на перше місце має виходити проектна діяльність як ефективний засіб залучення дітей до читання.

У Машівському НВК (бібліотекар О.Т.Влащук) створено веб – сайт, де поміщено картотеку підручників, довідкова інформація про бібліотеку. У планах – створення (про найактивніших, користувачів, про письменників).

На жаль веб – сайти ще не стали дієвою формою роботи на даний час.

Один із ефективних засобів переростання бібліотеки у довідково – інформаційний центр є наявність нової сучасної літератури.

У 2014р. отримано художньої літератури 756 примірників комісійною ціною коли у 2013р. було отримано 251 у 2012р. всього 20.

Нові книги у ході акції «Подаруй школі книгу» отримали вихованці районної гімназії – 182. Бібфонд Куснищанської ЗОШ І-ІІІ ст. поповнився у цьому році на 98 книг за рахунок коштів батьків. З метою розвитку створення інформаційних центрів у бібліотеках вищеназваних та Рівненської, Згоранської шкіл, проводиться підписка на дитячу періодику, доступ до якої мають усі користувачі. Чимало книг надійшло і від українського олімпійського комітету. Зокрема Хворостівський НВК отримав 15 книг.

Об’єднавши три джерела надходжень – централізовані, подарункові і передплатні – бібліотекар має змогу:

- по- перше, інформувати учнівський і педагогічний колективи про освітні новини;

- по – друге, надати допомогу обдарованим дітям

- по – третє, оформити тематичні виставки

Адже не секрет, що учні 9-11 класів цікавляться додатковою літературою як доповненням до навчального матеріалу. І у виборі інформації служать словники, довідники, книги і статті. Саме найцікавіші матеріали для допитливих оформляються на виставках – рекламах, світлин, оголошеннях.

Такі форми роботи не втрачають актуальності.

З урахуванням запитів кожного учня повинна проводитися індивідуальна робота. Для її поліпшення необхідно об’єднати зусилля усіх зацікавлених осіб: класного керівника, вчителя – предметника, психолога і бібліотекаря. Ця ділянка роботи ще не стала популярною.

Бібліотекарі району вперше брали участь у конкурсі «Педагогічні сходинки Волині». На районний конкурс було представлено 8 робіт, на обласний відібрано – 4: Машівський НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – дитячий садок», Любомльська ЗОШ І-ІІІ ст. № 3, Головненська та Полапівська ЗОШ. Удостоєна грамоти робота О.Т.Влащука – (Машівський НВК).

Підвищення фахового рівня бібліотекарі можуть продемонструвати, беручи участь у конкурсі «Шкільна бібліотека». На районний етап було представлено 12 робіт, на обласний етап надіслано 5. У наказі Волинського облуон № від відзначено роботи бібліотекарів ЗОШ І-ІІІ ст. №3 м. Любомля та Головненської ЗОШ І-ІІІ ст. (Дужич Л.Й. та Швейда Н.Ф.).

У час складних державотворчих процесів бібліотеки району повинні стати інформаційно – довідковими центрами. Книга відігравала і буде відігравати пріоритетну роль у формуванні національного світогляду у вихованні патріотів своєї держави. А тому шкільні бібліотекарі повинні стати центральною постаттю у цьому процесі.

Алгоритм діяльності бібліотекаря за електронною програмою «Шкільний підручник»

1. Опрацювати оновлену інструкцію щодо роботи в комп’ютерній, програмі «Шкільний підручник» та інструктивно – методичні поради щодо здійснення інвентаризації у ЗНЗ.

2. Узгодити з дирекцією школи зміни контингентів учнів (кількість), врахувати в загальну кількість інклюзивне та індивідуальне навчання учнів. Оформити замовлення для таких дітей за окремими програмами.

3. Узгодити з дирекцією попереднє визначення профілів у 10 класах.

4. Не замовляйте більшої кількості книг для вчителів.

5. Ввести до таблиці усі підручники отримані з 01.06.2013 р. по 01.06.2014р.

6. Підручники для 6 класу вносити у таблицю 2006 р. видання.

7. На облік ставиться уся література для 4,6,7,8 класів, термін якої понад п’яти років.

8. Підручники для 3 класу, термін дії яких не закінчено, залишаються до часу списання на обліку в інвентарній книзі.

9. Підручники з трудового навчання, музичного та образотворчого мистецтва для 1,2,3 та 5 класів віднести до розділу «Державний компонент». У 4,6-9 класах їх відносимо до розділу «Інша література».

10. У двох паралельних класах можуть бути підручники різних авторів (хімія, трудове навчання).

11. Новими вважати підручники 2009-2014 н.р., придатними – 2000-2008 р. видання.

12. Якщо у школі немає підручників з предмету, то необхідно вказати потребу (потреба 2, є 0.

13. Графік збірки таблиць на паперових носіях буде надіслано до 06.06.2014р.

14. 06.06.2014р. привозять таблиці бібліотекарі шкіл, які навчаються заочно.

15. Надати допомогу школам І ступеня .

Методист РМК Г.П.Ващук

23808

Літературне краєзнавство в діяльності бібліотекаря

Районний семінар – практикум шкільних бібліотекарів відбувся у Згоранській ЗОШ І-ІІІ ст. З основними формами роботи бібліотекаря в оздоровчому таборі ознайомила присутніх методист РМК Г.П.Ващук.

Бібліотекарі познайомилися з сучасними формами по розвитку читацьких інтересів. Захід, який був запропонований для перегляду – це літературна вітальня за книгою Надії Гуменюк «Котилася торба».

Інсценізовані веснянки читання віршів Н.Гуменюк, комп’ютерна презентація, вдалий музичний супровід – це складові частини літературної вітальні.

На круглому столі бібліотекарі обмінялися методами роботи з народознавства.

Поповнення бібфондів

Незабаром шкільні бібліотеки поповняться новими книгами, зокрема творами класиків української та зарубіжної літератури. Це вибрані твори І.П.Котляревського, Ольги Кобилянської, Івана Франка, Лесі Українки, Ф.Достоєвського, Л.Толстого, які є програмовими. Наявність повних текстів сприятиме опрацюванню учнями цілісного твору. Книги надійдуть по 1-2 примірники в усі навчальні заклади

Третьокласники вже отримали нові підручники

Згідно нових держстандартів початкової освіти учні третіх класів будуть у 2014-2015 н.р навчатися за новими програмами та підручниками. Станом на 14 березня 2014р. у ЗНЗ Любомльського району буде навчатися 453 третьокласники 60% уже отримало, решту 40% буде завезено на склад райво до 1 квітня 2014р. Нових книг надходить згідно Інструкції МОН України «Про порядок доставки, комплектування та облік навчальної літератури» № 1/9-217 від 15.06. на 120%

Чи маємо що читати?

За підсумками річного звіту бібліотечний фонд шкіл (художня література) станом на 01.01.2014 р. становив 213 тисяч 800 примірників, що становить 43 книги на учня.

Найбільша кількість у користуванні учнів Любомльської районної гімназії 26800 книг, в Олеській ЗОШ І-ІІІ ст. – 20900 книг. Найбільше художніх творів – у Бірківській (600) та Яснівській (900) примірників.

Практично кожен учень школи є читачем бібліотеки, однак книговидача становить 21 примірник на школяра в рік, хоча окремі учні прочитають стільки книг за один місяць.

Значна частина літературних творів уже застаріла, немає естетичного вигляду. Хочеться, щоб про оновлення біб фондів дбали всі школи і сільські ради і батьки.

А шкільні бібліотекарі більше уваги приділяли розвитку в дітей читаціких інтересів.

Книги завжди вчасні.

За кошти держбюджету нещодавно для ЗНЗ надійшло 34 назви творів художньої літератури, всього 80 примірників. Це звичайно, надто мало. Але хоч частина шкіл поповниться окремими посібниками з української літератури (Іван Франко, Г. Сковорода та творами зарубіжних митців (Гарі Ромен «Коріння небес», Ф. Барнетт «Маленький лорд» та інші).

Художньої і довідкової літератури в школах не вистачає.

Хочеться вірити, що про це будуть піклуватися і сільські ради.

Методичні рекомендації для шкільних бібліотекарів

Сучасний етап розвитку суспільства характеризується принципово новим рівнем відношення людства до інформації: інформація усвідомлюється як стратегічний ресурс суспільства, що стоїть в одному ряду з природними, фінансовими, трудовими та іншими ресурсами суспільства і держави.

Інформація перетворюється на ефективний засіб управління особистістю і суспільством, є важливим фактором, що визначає різні напрямки розвитку суспільства.

У Законі України «Про основні принципи розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 рр.» зазначено, що одним з головних пріоритетів України є прагнення побудувати орієнтоване на інтереси людства, відкрите для всіх і спрямоване на розвиток інформаційне суспільство, в якому кожен міг би створювати і накопичувати інформацію і знання, мати до них вільний доступ, користуватися й обмінюватися ними, щоб надати можливість кожній людині повною мірою реалізувати свій потенціал, сприяючи суспільному й особистісному розвитку і підвищуючи якість життя [1, 511].

Серед форм і методів роботи шкільної бібліотеки, спрямованих на підвищення рівня інформаційної культури учнів ефективними є бібліотечно-бібліографічні заняття, практичні заняття з використанням традиційних та електронних інформаційних ресурсів, включаючи Інтернет і т .ін, використання ігрових та проектних технологій, проведення олімпіад з інформаційної культури, інформаційних конкурсів тощо. Саме в шкільній бібліотеці учні повинні мати змогу простежити на практиці зв’язок інформаційної теорії з практикою, відчути проблеми непідготовленого користувача в процесі роботи з інформацію, усвідомити наслідки власної інформаційної неграмотності.

Враховуючи все вищезазначене, актуальними проблемами для обговорення на засіданнях методобʼєднань шкільних бібліотекарів є такі:

- Виховання інформаційної культури учнів засобами шкільної бібліотеки;

- Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в діяльність шкільної бібліотеки;

- Проектна діяльність як ефективний засіб залучення дітей до читання;

- Новітні технології та методи обслуговування читачів у шкільній бібліотеці;

- Краєзнавство – пріоритетний напрямок діяльності шкільної бібліотеки;

- Інноваційні технології в роботі шкільної бібліотеки;

- Шкільна електронна бібліотека: досвід та проблеми;

- Масова робота шкільної бібліотеки: традиції та інновації.

Зміна пріоритетів у діяльності бібліотек, розширення функціональних обов’язків бібліотекарів, використання ними досягнень інформатики, кібернетики, теорії управління призводить до появи нових термінів у бібліотечній теорії та практиці. Сучасний шкільний бібліотекар має розуміти їх значення, правильно використовувати їх у професійному мовленні.

Наведемо приклади найбільш поширених нових термінів, які позначають нові форми викладання інформації, інноваційні форми масової бібліотечної роботи з учнями тощо.

Пріоритетним напрямком роботи сучасної шкільної бібліотеки є популяризація читання. Соціологічні дослідження свідчать про те, що читання книжок сьогодні не є дуже популярним заняттям. Одним із шляхів відновлення інтересу до читання є використання всіх існуючих і нових форм масової роботи. До традиційних, перевірених часом форм масової роботи бібліотеки з читачами можна віднести розповсюджені в бібліотеках літературні вечори, поетичні інтервʼю, усні журнали.

Однією з найпопулярніших форм роботи бібліотеки з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку є голосне читання.

Традиційною формою роботи бібліотеки з популяризації читання є проведення бібліографічних оглядів літератури. Найбільш популярними є огляди нових надходжень. Більш складними є тематичні та жанрові огляди. Останні досить рідко використовуються в практиці роботи бібліотек, хоча викликають значний інтерес у читачів. Такі огляди присвячені певному жанру літератури та можуть бути організовані як цикл заходів.

Технологія проведення бібліографічних оглядів є такою: вступ (тематика, читацька адреса, період, за який відібрана література), характеристика книжок, що увійшли до огляду та резюме бібліотекаря, в якому він ділиться власною думкою щодо представлених видагь, розвиваючи в читачів інтерес до теми, відсилаючи їх до періодичних видань, розділів тематичного каталогу, Інтернет-ресурсів та ін. [2, 19]

Характерними особливостями інноваційних форм масової роботи з учнями є новизна в назвах, діалог бібліотекаря з користувачами та користувачів між собою, відсутність сталої методики їх проведення, оскільки вони народжені фантазією, бажанням бібліотекаря привернути увагу дітей до книжки, викликати в них бажання читати, здобувати знання за допомогою новітніх технологій.

«Шкільний підручник» - в дії

28 жовтня завершилась інвентаризація бібфондів шкільних підручників на 2013-2014 н.р.

Нові підручники отримали 464 п’ятикласники і 557 другокласників.

Книги складено у відповідності до програм, завдання розроблено за новими держстандартами. Особливо зацікавили п’ятикласників підручники з польської мови. Її зараз вивчають учні районної гімназії, Машівського НВК, ЗОШ №3 м. Любомль, Полапівська ЗОШ – 83 учні. Цікаві творчі завдання і доступні теоретичні матеріали у підручнику з української мови. Її автор – учитель практик В. Заболотівський.

Правильно перерозподілити підручники у зв’язку із зміною зміною контингентів дозволяє електронна програма «Шкільний підручник» , яка функціонує в районі протягом трьох років.

Отримуємо нові підручники

Другий рік школи 1-го ступеня працюватимуть за новими програмами. На 2012-2013 р.р. для перших класів було отримано 10 назв підручників, майже всі - 120%

У другому класі буде навчатися 562 учні, і хоч перше вересня ще далеко, на сьогодні вже отримано 90%

17 липня Любомльським районним відділом освіти було отримано: 2905 підручників на суму –5691,52 грн.

- «Трудове навчання» Сидоренко М.К. (для дівчат) 280 прим.

- «Трудове навчання» Сидоренко М.К. (для хлопців) 295 прим.

- «Основи здоров’я» Бойчинко Т.Є. (5 кл.) 560 прим.

- «Світова література» Ніколенко О.М. (5 кл.) 560 прим.

- «Українська література» Авраменко О.М. (5 кл.) 560 прим.

- «Інформатика» Морзе Н.В. (5 кл.) 560 прим.

- Технології Модзігон В.М. (11 кл.) 90 прим.

Кiлькiсть переглядiв: 790

Коментарi